فروشگاه صنعتی معدنی قائم 

تامین، عرضه و فروش انواع کالاها و تجهیزات صنعتی و معدنی از جمله تجهیزات رنگ و سند بلاست، تجهیزات کمپرسور، فیلترهای صنعتی، ابزارآلات صنعتی و معدنی، تجهیزات ایمنی 

گالری

اطلاعات تماس

031-33396077

اصفهان، خیابان اشرفی اصفهانی (کهندژ)، نبش چهارراه مدرس نجفی

ghaemsanat2020@gmail.com

ایرلس رنگ و کاربردهای آن

تاریخچه:

در سال ۱۹۸۲ آقای فرانسیس دیوید میلت Francis Davis Millet اولین و پایه و اساس سیستم پاشش رنگ را اختراع کرد که با کمک آقای ادوارد سیمور Edward Seymour این تکنیک را گسترش داده و به صورت قوطی های اسپری رنگ امروزی در آوردند.

امروزه انواع مختلفی از سیستم های پاشش رنگ وجود دارد اما به طور کلی میتوان آنها را به دو دسته کلی ایر اسپری Air Spray  ( پاشش به وسیله هوا ) و ایرلس اسپری Ailrless Spray ( پاشش بدون هوا ) دسته بندی کرد .

در سیستم ایر اسپری یا پاشش با هوا ؛ هوای فشرده در داخل رنگ دمیده شده و آن را به ذرات بسیار ریز تبدیل میکند. به این عمل اتمیزه شدن میگویند . عمومی ترین روش سیستم پاشش ایر اسپری  پیستوله های بادی است. در پیستوله های بادی رنگ داخل یک مخزن ریخته میشود که به وسیله لوله باریکی به یک مجرا که در دسته پیستوله قرار دارد و در آن هوای فشرده در جریان است راه دارد. عبور هوای فشرده در دسته پیستوله بادی سبب مکیده شدن رنگ از مخزن یا همان کاسه پیستوله بر اساس اثر ونتوری شده و در داخل دسته با هوای فشرده مخلوط و اتمیزه میشود. سپس با خروج از نازل ذرات رنگ سوار بر هوای فشرده بر روی سطح مورد نظر می نشیند.

کارکرد دستگاه ایرلس رنگ

عمل تبدیل رنگ به ذرات بسیار ریز را میتوان از طریق عبور رنگ با فشار بسیار بالا از یک نازل بسیار ریز نیز به دست آورد. در این روش رنگ مایع به وسیله یک پمپ فشار قوی به سمت یک نازل بسیار ریز پمپاژ شده و با خروج از نازل اتمیزه شده و با سرعت بالا به سطح کار برخورد کرده و به آن میچسبد . در این روش دیگر از هوای فشرده برای اتمیزه کردن رنگ و حمل ذرات رنگ تا سطح کار استفاده نشده و رنگ به تنهایی پاشیده میشود. به همین دلیل این روش را ایرلس یا بدون هوا می نامند .

انواع مختلفی از دستگاه های ایرلس در بازار وجود دارد اما همگی از روش یکسانی تبعیت میکنند. در دستگاه های ایرلس رنگ به وسیله پمپ با فشار بسیار بالا از طریق یک شلنگ فشار قوی به سمت گان ایرلس هدایت شده و در انتهای گان ، از تیپ یا همان نازل ایرلس عبور کرده و اتمیزه و به سطح مورد نظر پاشیده میشود . نازل ایرلس یا تیپ ایرلس وظیفه شکل دهی به الگوی پاشش متناسب با عرض مورد نیاز و مقدار خروجی رنگ مورد نیاز را بر عهده دارد. همچنین میزان خروجی رنگ را میتوان علاوه بر تیپ ایرلس با استفاده از فشار دستگاه ایرلس نیز کنترل کرد .

کارکرد دستگاه ایرلس بادی، برقی

منظور از دستگاه ایرلس در این نگارش همان بخشی اصلی سیستم است که وظیفه مکش ، پمپاژ و کنترل فشار پمپاژ رنگ را بر عهده دارد . تغریبا در تمامی دستگاه های ایرلس یک بخش پمپ وجود دارد که در اصطلاح به آن بخش زیر پمپ یا بخش سیال گفته میشود . کار بخش پمپ ایرلس ، پمپاژ رنگ با مقدار مشخصی رنگ تحت فشار زیاد از طریق شلنگ رنگ ایرلس به سمت گان و نازل میباشد . برای رسیدن به این منظور تمامی پمپ ها دارای شیر یک طرفه ورودی و خروجی و یک پیستون یا دیافراگم هستند که هنگامی که دستگاه شروع به کار میکند وظیفه مکش و پمپاژ رنگ را به عهده دارند .

یک پمپ ایرلس به وسیله یک موتور الکتریکی یا بنزینی ، هیدرولیکی یا نیوماتیک (بادی) به حرکت در می آید . در پمپ های ایرلس برقی و بنزینی ؛ نیروی محرکه موتور به دو صورت عمل میکند. در ایرلس های دیافراگمی که تنکولوژی قدیمی تری هستند ، نیروی موتور محرک یک پمپ روغن میشود که روغن پرده دیافراگم را مرتعش کرده و پرده دیافراگم عمل مکش و پمپاژ رنگ را انجام میدهد. نوع طراحی پمپ ایرلس دیافراگمی مشابه پمپ های سمپاش است با تفاوت هایی در نوع دیافراگم و شیر های یکطرفه ورودی و خروجی. در پمپ های ایرلس پیستونی ، نیروی محرکه موتور یک گیربکس را چرخانده وخروجی گیربکس به واسطه یک مکانیزم لنگ و لغزنده شاتون و در نهایت پیستون پمپ پیستونی را بالا و پایین میکند . بالا و پایین شدن پیستون مکش و پمپاژ رنگ را حاصل میکند. در پمپ ایرلس پیستونی یک سنسور فشار مکانیکی یا الکترونیک فشار حاصل از عملکرد پمپ ایرلس را دریافت کرده به واحد کنترل دیجیتال دستگاه یا در مدل های مکانیکی به یک رله قطع و وصل برق موتور انتقال میدهد. در دستگاه های ایرلس برقی دیافراگمی نتظیم فشار دستگاه ایرلس به وسیله یک شیر ریلیف روغن انجام میشود .

در دستگاه ایرلس بادی ، نیروی محرکه دستگاه از طریق هوای فشرده تامین میشود . هوای فشرده وارد بخش موتور هوا یا اصطلاحا ایرموتور شده و ایر موتور نیروی ورودی هوای فشرده را به حرکت رفت و برگشتی یک شفت تبدیل میکند . شفت ایر موتور نیز به شفت پمپ ایرلس متصل است و حرکت رفت و برگشتی برای آن را فراهم میکند . کنترل فشار در دستگاه ایرلس بادی به صورت کاملا مکانیکی و با موازنه نیروی ایر موتور و پمپ انجام میشود. موازنه نیرو در پمپ ایرلس بادی بر اساس معادله زیر است :

سطح مقطع پیستون هوای ایر موتور x فشار هوای وارد شده به ایر موتور = سطح مقطعع موثر پیستون ایرلس x  فشار رنگ

هر زمان که این موازنه حاصل گردد دستگاه ایرلس خود به خود متوقف میشود . در هر دستگاه ایرلس بادی معادله فوق صادق میباشد . در معادله فوق ” سطح مقطع پیستون ایرموتور ایرلس ”  و “سطح مقطع موثر پیستون پمپ ایرلس ” مقادیری ثابت میباشند . بنابراین متغیر های ما ” فشار هوای وارد شده به ایر موتور”  و “فشار رنگ ” هستند که با یکدیگر نسبت مستقیم دارند . در دستگاه های ایرلس بادی ؛ متغیر تحت کنترل ما ” فشار هوای وارد شده به ایر موتور” است و خروجی سیستم ” فشار رنگ ” بنابر این با کنترل فشار هوای ورودی ایرموتور ایرلس بادی میتوان فشار رنگ خروجی را کنترل کرد . کنترل فشار هوای ورودی به وسیله یک رگلاتور هوای فشرده صورت میگیرد.

شایان ذکر است در دستگاه ایرلس بادی یا پنوماتیک رنگ به هیچ عنوان با باد مخلوط نمیشود و رنگ به صورت بدون اختلاط با باد یا همان ” ایرلس” پاشیده میشود . در این دستگاه نقش هوای فشرده صرفا تولید کننده انرژی لازم برای حرکت ایرموتور است و پس از انجام کار از اگزوز دستگاه خارج و به اتمسفر باز میگردد .

در دستگاه های ایرلس هیدرولیکی نیز مکانیزم و معادله فوق برقرار است با این تفاوت که نیروی محرکه لازم برای به حرکت درآورن شفت پمپ ایرلس از طریق فشار روغن هیدرولیک به یک هیدروموتور خطی وارد میگردد . در هیدروموتور خطی فشار روغن هیدرولیک تبدیل به حرکت خطی رفت و برگشتی شده و شفت پمپ ایرلس را به حرکت در می آورد.